مجتبی مقصودی؛ محمد مهدی گلشاهی؛ مژگان نیک سیرت فر
دوره 24، شماره 93 ، فروردین 1402، ، صفحه 33-56
چکیده
آموزش و پرورش یکی از حوزه های زندگی بشر است که با فرهنگ پیوندی عمیق دارد ،بر این اساس مدارس طبق شیوه ها و ارزش های فرهنگی شکل می یابند و در چارچوب برنامه درسی هنجارهای جامعه ای را منعکس می کند که در آن زاده ...
بیشتر
آموزش و پرورش یکی از حوزه های زندگی بشر است که با فرهنگ پیوندی عمیق دارد ،بر این اساس مدارس طبق شیوه ها و ارزش های فرهنگی شکل می یابند و در چارچوب برنامه درسی هنجارهای جامعه ای را منعکس می کند که در آن زاده شده اند . آموزشوپرورش یکی از حوزههای زندگی بشر است که با فرهنگ پیوندی عمیق دارد، بر این اساس مدارس طبق شیوهها و ارزشهای فرهنگی شکل مییابند و در چارچوب برنامه درسی هنجارهای جامعهای را منعکس میکنند که در آن زاده شدهاند. در اینجا آنچه در درجه اول حائز اهمیت است، برنامهی درسی تدوینشده در جهت هویتسازی و پسازآن شیوهی بازنمایی و تدریس این مفاهیم است که تعیینکنندهی کارکرد برنامه درسی است. لذا پژوهش حاضر با محور قرار دادن رویکرد پرسش محور (الگوی فراشناختی) به برنامه درسی پایه ابتدایی، به بررسی دو گونهی بازنمایی ذهنی و گزارهای بهویژه پرسشهای کتب درسی پایه ابتدایی میپردازد و به این پرسش پاسخ میدهد که بازنمایی هویت ملی در کتابهای درسی چگونه انجام شده است و الگوی مطلوب بازنمایی هویت ملی در کتب درسی پایهی ابتدایی بر اساس الگوی فراشناختی چگونه است؟ روش مقاله تحلیل محتواست و نگارندگان برای پاسخ به سؤالات پژوهش به بررسی محتوایی در هر دو گونهی بازنمایی ذهنی و گزارهای در پانزده کتاب مقطع ابتدائی شامل فارسی، هدیههای آسمانی، تعلیمات اجتماعی در ششپایه اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی پرداختهاند. یافتهها حاکی از آن است که بازنمایی هویت ملی در کتابهای درسی نه بر اساس الگوی فراشناختی بلکه بر اساس الگوی احساسی انجام شده است و وجوه شناختی و فراشناختی هویت ملی در کتابهای پایه ابتدایی بهطورجدی مورد غفلت قرار گرفته است